Riittämättömyyden tunne on selätettävissä, kun keskität energiasi oikein

Riittämättömyyden tunne on ikävimmillään loppumattomalta tuntuva oravanpyörä, koska tunne heijastuu koko elämään ja sitä kautta itsetuntoon, läheisiin ja arjesta selviytymiseen. Ennen kaikkea se heikentää mielialaa ja tekee arjesta harmaampaa. Riittämättömyyden tunnetta kokeva ajattelee usein, että jos en koe riittäväni edes itselleni, niin miten voin koskaan riittää jollekin toiselle?

Lopulta ratkaisu riittämättömyyden tunteen selättämiseen löytyy hyvin läheltä. Sinusta itsestäsi. 💛

Olemme kohdanneet ja kuulleet lukuisten riittämättömyyden tunnetta kokevien ihmisten tarinoita ja nähneet heidän kasvutarinansa pois riittämättömyyden tunteesta. Olemme myös itse olleet samassa tilanteessa.

Toivomme, että tämän artikkelin ajatuksistamme on sinulle apua ja pystyt käsittelemään sen avulla riittämättömyyden tunnetta. Haluamme tällä artikkelilla kyetä antamaan sinulle vähintään suunnan, jota kohti voit lähteä kulkemaan.

Lue alta Evan tarina, kuinka hän muuttui uhrista itsevarmaksi. 

Miltä riittämättömyyden tunne tuntuu?

Riittämättömyyden tunteen luonne vaihtelee varmasti jokaisen kohdalla.

Toisilla riittämättömyys voi olla jatkuva tunne, joka alkaa herätessä ja jatkuu nukahtamiseen saakka, kun toisilla se voi ilmetä vain tiettyinä hetkinä töissä, parisuhteessa, perheessä tai ystävien kanssa. Yhteistä on kuitenkin se, että tunne syntyy, kun vaadit itseltäsi enemmän mihin pystyt tai mihin sinun edes tarvitsee pystyä.

Saatat ajatella, että kuinka en saa pidettyä kotia siistinä, kun muiden luona on niin siistiä? Miksi en jaksa leikkiä lapseni kanssa tai miksi se tuntuu niin raskaalta? Miksi muut jaksavat urheilla, mutta minua ei kiinnosta? Miksi en ehtinyt taaskaan tekemään viikonloppuna kaikkea, mitä olin suunnitellut? Miksi olen näin väsynyt heti herätessäni?

Usein riittämättömyyden tunnetta kokevilla ihmisillä on suuret tavoitteet, he vertailevat itseään liikaa muihin tai omaavat huonon itsetunnon. Jos koet usein riittämättömyyden tunnetta, niin ajatus huonosta itsetunnosta voi lisätä tunnetta entisestään. Tai jos et koe, että sinulla on suuria tavoitteita, niin miksi silti koen riittämättömyyden tunnetta? Kuten huomaat, tunne voi syntyä hyvin pienistä asioista päivän aikana. 

Tärkeintä on oppia hyväksymään itsesi. Ei ”vain tuollaisena” kuin olet, vaan ”juuri noin mahtavana” kuin olet. Ole armollisempi itsellesi, älä tavoittele täydellistä suoritusta, älä soimaa itseäsi negatiivisista tunteista äläkä vertaa itseäsi liikaa muihin. Pingviini saattaa katsoa arvostelevasti omia siipiään ja vartaloaan kun näkee toisen linnun lentävän taivaalla. Taivaalla lentävä lintu taas miettii, kuinka sukkelasti pingviini osaakaan sukeltaa ja uida (ja kuinka söpö hän onkaan 😊).

Itsensä pakottaminen asioiden hyväksymiseen, armollisuuteen ja nopeaan muutokseen usein vain lisäävät riittämättömyyden tunnetta. Siksi ohjeemme on, että pelkkä asian tiedostaminen on kaikista tärkeintä. Se riittää, ja olet varmasti jo tiedostanut asian, koska luet tätä artikkelia. Hyvä! 🙂

Kun koet jotain ikävää tunnetta ja katsot muiden ihmisten toimintaa, saatat ajatella olevasi ainoa ihminen koko maailmassa, joka tuntee kyseistä tunnetta. Voimme kuitenkin vakuuttaa, että sinulla on miljoonia sielunsiskoja ja -veljiä, jotka painivat juuri samalla sekunnilla täysin samanlaisten tunteiden kanssa. Et siis ole yksin, vaan kokemasi on täysin normaalia ja se on täysin selätettävissä.

Haluamme myös korostaa kokemukseemme pohjaten, että itsensä pakottaminen asioiden hyväksymiseen, armollisuuteen ja nopeaan muutokseen usein vain lisää riittämättömyyden tunnetta. Ohjeemme ei siis ole, että hyväksy itsesi ja ole armollisempi itsellesi. Ohjeemme on, että aluksi riittämättömyyden tunteen tiedostaminen on kaikista tärkeintä. Se riittää, ja olet varmasti jo tiedostanut asian, koska luet tätä artikkelia. Hyvä! 🙂 Vasta sen jälkeen voit aloittaa muutoksen yksi askel kerrallaan. 

Mutta… Muutokset ovat aina hitaita. Etenkin silloin ne tuntuvat erityisen hitailta, kun haluaisi muutoksen tapahtuvan nyt. Muutosprosessin aikana usko itseensä on usein koetuksella, minkä takia vertaistuki on äärimmäisen arvokasta. Jos haluat kuulla muiden vastaavassa tilanteessa olevien ihmisten kokemuksia, liity meidän Facebook-ryhmäämme tästä.

Olemme myös luoneet IHME-valmennuksen, jossa pääset käsittelemään riittämättömyyden tunnetta omaan tahtiisi meidän opastuksellamme. IHME-valmennus on ollut pidetyimpiä valmennuksiamme ja voit lukea muiden ihmisten kokemuksia täältä.

Riittämättömyyden tunteesta syntyvä oravanpyörä – ja kuinka pääset siitä ulos?

Riittämättömyyden tunne saa aikaan oravanpyörän, joka voimistaa riittämättömyyden tunnetta jatkuvasti.

Oravanpyörä alkaa, kun ihminen on kokenut riittämättömyyden tunnetta tarpeeksi pitkään. Silloin mieleen tulee väkisin ajatus siitä, että jos en riitä itselleni, niin miten voin riittää muille? Miksi kukaan saisi minusta riittävästi iloa, apua tai seuraa, kun en saa niitä itseltänikään?

Tällöin riittämättömyyden tunne siirtyy ikään kuin itsensä ulkopuolelle, jolloin se alkaa muovaamaan henkilön identiteettiä. Ihminen miettii, että en ole riittävä, olen huonompi kuin muut, en minä ansaitse mitään – en kiitosta, lahjoja tai edes hyväksyntää. Samalla kun ihminen alistaa itseään, muut alkavat väkisin näyttäytymään entistä paremmilta, kykenevämmiltä ja iloisemmilta. Miksi minä en ole samanlainen? Mikä minussa on vikana?

Tässä vaiheessa ihminen tarvitsee aidosti apua riittämättömyyden tunteen käsittelyyn ja siitä selviämiseen. Mutta tiedätkö mitä? Voimme omasta kokemuksestamme sanoa, että sehän tekisi riittämättömyyden tunnetta kokevasta ihmisestä entistä heikomman hänen itsensä mielestään. Enkö selviydy yksinkertaisistakaan asioista ja tarvitsen apua muilta? En minä voi pyytää apua, koska se tekisi minusta heikon. Kyllä minä pärjään.

Totuus on, että ei ihminen pärjää yksin. Ja kun ihminen huomaa, ettei luuloistaan huolimatta pärjännytkään itse, niin riittämättömyyden tunne kasvaa. Näin syntyy jatkuva riittämättömyyden tunne, joka syvenee ja syvenee.

Miten kierteen saa katkaistua?

Mielestämme hyvä keino kierteen katkaisuun on opetella kohdistamaan energiansa oikeisiin asioihin. Yhtä tärkeä on opetella käsittelemään ja jopa sulkemaan elämästään sellaisia negatiivisia asioita, joita ei oikeasti tarvitsisi kohdata. Nämä voivat olla ihmissuhteita, pinttyneitä tapoja tai negatiivisen energian imeminen itseensä pelkän kauppareissun aikana. Tähänkin auttaa IHME-menetelmä.

Kuvittele, että sinulla on yksi kastelukannullinen vettä käytettävissäsi. Edessäsi on satoja kukkia, puita ja pensaita, jotka kaikki hyötyisivät vedestä. Vesi ei silti millään riitä kaikille kasveille tällä kertaa. Kun tilanteen hyväksyy, niin se ei luo riittämättömyyden tunnetta. Kun tilannetta ei hyväksy, vaan kokee huonoutta siitä, ettei pystynyt kastelemaan kaikkia kasveja, riittämättömyyden tunne kasvaa. 

Mutta jos päätät kastella tällä kertaa muutamaa puuta, jotka luovat varjoa muille kasveille ja vähentävät siten muiden kasvien veden tarvetta, niin olet keskittänyt energiasi oikein. Ensi kerralla vesi riittää useammalle kasville, koska ne kasvavat varjoisammassa paikassa ja tarvitsevat vähemmän vettä.

Voit ajatella omaa energiaasi ja aikaasi samalla tapaa. Kumpikaan ei riitä kaikkeen. Mistä asioista saat eniten energiaa ja nautintoa? Missä koet eniten iloa ja onnistumista? Keskitä energiasi vain niihin asioihin arjen pakollisten askareiden lisäksi. 

Kun keskität energiasi sinua innostaviin asioihin, syntyy positiivinen kierre. Olet energisempi, joten saat enemmän asioita aikaan ja tunnet itsesi hyödyllisemmäksi. Myös itsevarmuutesi paranee, koska huomaat pystyväsi siihen, mitä aloit tekemään. Sen siivittämänä saat energiaa tehdä taas jonkin toisen asian, jonka tekemättä jättäminen loi aiemmin riittämättömyyden tunnetta. Ja kun tiedät pystyväsi asioihin, niin uskallat myös rentoutua ja olla tekemättä mitään ilman huonoa omatuntoa.

Kaikki elämäsi tapahtumat ovat linkittyneenä tuolla tavoin toisiinsa. Kaiken alkupiste olet sinä, sisäinen rauhasi ja itsetuntosi. Siksi sinä, ja vain sinä, voit muuttaa elämäsi suuntaa. Ei puolisosi, eivät ystäväsi. Ainoastaan sinä. 

Mitkä asiat tekevät sinut iloisiksi? Mihin käyttäisit enemmän aikaasi, jos sitä olisi loputtomiin? Ratkaisu riittämättömyyden tunteen selättämiseen löytyy sieltä 🙂

Lue muiden kokemuksia mm. riittämättömyyden tunteen selättämisestä.

Vastaa