Kiitollisuus ja sen 6 merkittävintä hyötyä

kiitollisuus avaa positiivisen kierteen

Kiitollisuus on yksinkertaisimpia tapoja kohentaa mielialaasi, ajatella positiivisemmin ja tuntea iloa pienistäkin asioista. Sen aikaansaamat vaikutukset tuntuvat mielessäsi ja kehossasi, säkenöivät ympärillesi ja näkyvät aivoissa saakka.

Kiitollisuus on lääke, josta ei tule haittavaikutuksia. Hetkellisenä tunteena se kohentaa mielialaasi. Pysyvämpänä elämäntapana se muuttaa elämäsi. Ja mikä parasta, kiitollisuutta voi harjoitella missä tahansa, milloin tahansa ja täysin ilmaiseksi.

Tästä artikkelista löydät laajasti tutkittua tietoa kiitollisuudesta. Miksi kiitollisuus on niin tärkeää, mitä vaikutuksia sillä on ja miten sitä voi harjoitella? Vastaukset saat tästä artikkelista.

Sisällysluettelo

Mitä kiitollisuus on?

Kiitollisuus on yksi ihmisen tärkeimpiä taitoja, koska sen avulla osaamme arvostaa niitä asioita, ihmisiä ja kokemuksia, joita olemme saaneet tavata ja kokea. Kiitollisuus auttaa meitä ymmärtämään, että itsestäänselvinä pitämämme asiat eivät ole itsestäänselviä. Sen sijaan ne ovat aidosti aihe kiitollisuuteen joka päivä. 

Jos kiitollisuutta ei olisi, positiivisia tunnepiikkejä ei syntyisi yhtä paljon ja elämä olisi tasaista ja matalaa aallonpohjaa. On tutkittu, että kiitollisuus on todellinen täsmälääke negatiivisia tunteita, kuten vihaa, katkeruutta ja haitallista stressiä vastaan. Se tukahduttaa epämiellyttävät tunteet ja saa positiivisuuden virtaamaan kehossasi ja mielessäsi.

Vinkki: kokeile maksutonta kiitollisuusharjoitustamme täältä.

Kiitollisuus suuntaa huomiosi ja ajatuksesi tutkitusti positiivisiin ja hyvin tavallisiinkin asioihin. Hetken tutkiskelun jälkeen ihminen ymmärtää, kuinka kiitollinen hän on pienistäkin asioista. Usein meillä kaikilla onkin paljon enemmän aihetta kiitollisuuteen kuin mihinkään muuhun tunteeseen. Kiitollisuutta tulee kuitenkin harjoitella aktiivisesti, jotta siitä muodostuu luonnollinen osa arkea.

Negatiivisia tunteita ei pidä koskaan padota tai kieltää. Ne kannattaa kuitenkin aina laittaa oikeisiin mittasuhteisiin ja käsitellä ne esimerkiksi kiitollisuuden kautta. Ehkä huomaat, että tilanne ei olekaan niin paha, vaan itseasiassa vääränlainen tunne on ottanut sinusta vallan, minkä takia tilanne tuntuu pahemmalta kuin se on.

”Ole kiitollinen elämäsi pienimmistäkin asioista. Nauti niistä nyt. Eräänä päivänä katsot taaksesi ja huomaat, että ne pienet asiat olivatkin elämäsi suurimpia. 💕

Kiitollisuudella on kaksi tasoa

Kiitollisuus muodostuu tutkimusten mukaan kahdesta eri vaiheesta tai tasosta.

1. Hyvyyden ja kiitollisuuden näkeminen omassa elämässä

Kiitollisuuden ensimmäinen taso muodostuu, kun ihminen on kiitollinen suoraan omaan elämäänsä liittyvistä asioista. Ne voivat liittyä läheisiin ihmisiin, tavaroihin tai menneisiin ja tuleviin kokemuksiin.

2. Hyvyyden ja kiitollisuuden aiheiden näkemisen ympärillä

Toinen taso alkaa, kun kiitollisuutta alkaa tuntea ihan tavallisista ulkopuolisistakin asioista, kuten söpöstä rusakosta, liikennevaloista, jotka ohjaavat liikennettä ja pelastavat henkiä tai puiden lehtien kauniista havinasta.

Näiden kahden tason myötä huomaamme kiitollisuuden aiheet omassa elämässämme, jonka jälkeen alamme ymmärtää, kuinka pienet ja tavalliset ulkopuoliset asiat eivät olekaan niin yksinkertaisia ja itsestäänselviä. Nekin ovat aihe kiitollisuuteen. On onni, että sinä olet olemassa.

Miksi kiitollisuus on tärkeää – 6 merkittävintä kiitollisuuden hyötyä

Kiitollisuutta on tutkittu paljon 2000-lukujen aikana. Tutkimusten myötä on huomattu, että kiitollisuudella on lukuisia positiivisia vaikutuksia niin psykologisesti kuin fyysisestikin. Yleisesti ottaen kiitollisuus johtaa parempaan hyvinvointiin, positiivisempaan elämään ja levollisempaan oloon. 

Nämä seuraavat kiitollisuuden vaikutukset ovat tarkkojen tutkimusten mukaan tosiksi havaittuja.

1. Lisääntynyt optimismi elämää kohtaan

Kokeessa huomattiin, että osallistujien harjoiteltua kiitollisuutta 10 viikon ajan, heistä tuli selvästi optimistisempia heidän elämäänsä kohtaan esimerkiksi terveyden ja liikunnan suhteen. Tämä on erittäin tärkeä löydös, sillä kun olet optimistinen jonkin asian suhteen, lähdet myös todennäköisemmin toteuttamaan sitä. Optimismi tuottaa parhaimmillaan positiivisen kierteen, joka johtaa varsinaisten tekojen kautta entistä suurempaan optimismiin, koska onnistumiset hyvinvoinnin suhteen ruokkivat uusia onnistumisia.

2. Yleisen hyvinvoinnin parantuminen

Kiitollisuutta harjoittavat ihmiset voivat kokonaisuudessaan keskimääräistä paremmin. He ovat avoimempia ja tyytyväisempiä elämäänsä. Kiitollisuudella on lisäksi positiivisia vaikutuksia stressin torjumisessa ja siitä parantumisessa.

3. Parempi fyysinen kunto

Vuonna 2015 tehtiin tutkimus, johon osallistui henkilöitä, joilla on ollut sydämenpysähdys. He harjoittelivat kiitollisuutta useamman viikon ajan. Tulokset yllättivät jokaisen. Heidän tulehdusarvonsa laskivat ja unenlaatu parani, mitkä johtivat sydämenpysähdyksestä johtuvien oireiden vähenemiseen jo kahdessa kuukaudessa. 

4. Syventyneet ihmissuhteet

Kiitollisuuden osoittaminen on yksi voimakkaimmista keinoista luoda vahvempia ihmissuhteita. Kiitollisuuden osoittaminen saa toisen ihmisen tuntemaan itsensä arvokkaammaksi ja nähdyksi. Toisilleen kiitollisuutta osoittavat ihmiset antavat myös helpommin toisilleen anteeksi ja ajattelevat vähemmän itsekeskeisesti.

5. Iloisempi olo

2011 tehtyjen tutkimusten mukaan kiitollisuus yhtenä päivänä voi vaikuttaa mieleen positiivisesti vielä viikonkin kuluttua. Tutkimuksessa henkilöitä pyydettiin kirjoittamaan kirje henkilölle, josta he ovat kiitollisia. Tämä vaikutti suuresti heidän iloisuuteensa vielä viikonkin kuluttua kirjeen kirjoittamisesta.

6. Parantunut itsekuri

Itsekuri on vaikea taito. Usein tiedämme, miten meidän kannattaisi toimia, mutta saatamme silti toimia toisella tavalla. 15 minuutin kävelylenkki on helppo toteuttaa, mutta sen siirtäminen huomiselle on vielä helpompaa. Itsekuri auttaa meitä toimimaan johdonmukaisemmin ja aidosti haluamallamme tavalla. Kiitollisina valitsemme useammin sen ”oikean vaihtoehdon”, koska mielemme on jo paljon tyytyväisempi.

Olemme siis varmasti yhtä mieltä siitä, että kiitollisuus on tärkeä taito, jolla on useita positiivisia vaikutuksia elämääsi. Miten kiitollisuutta voi harjoitella? Käydään sitä läpi seuraavaksi.

Miten kiitollisuutta voi harjoitella?

Kiitollisuus on taito siinä missä ruoanlaitto tai pyöräily. Kiitollisuus on samalla myös mielentila, joka kehittyy aktiivisen harjoittelun myötä. Tiedät varmasti sen, kun olet ostanut tai harkinnut ostavasi esimerkiksi uutta sohvaa, niin kiinnität huomiota jokaiseen näkemääsi sohvaan. Kun olet tietoisesti kiitollinen pienistäkin asioista, niin se alkaa muodostua osaksi sinua ilman sen aktiivisempaa ajattelua. Tunnet kiitollisuutta entistä yksinkertaisemmistakin asioista.

Keino #1 Kiitollisuusharjoitus ja kiitollisuusmeditaatio

Kiitollisuusharjoitus on helppo tapa vaimentaa valloillaan olevia negatiivisia tunteita ja suunnata huomio positiivisiin ja hyvin tavallisiinkin asioihin, joista huomaat hetken tutkiskelun jälkeen olevasi erittäin kiitollinen. Kasvanut kiitollisuus parantaa unen laatua, lisää positiivisia tunteita ja vahvistaa ihmissuhteita. 

Kiitollisuusharjoitus on aluksi kaikista helpoin tehdä valmiin kuuntelun avulla, jossa sinua autetaan ohjaamaan ajatuksesi tiettyihin asioihin. Näin ajatuksesi eivät karkaile, mikä on hyvin yleistä, jos et ole tehnyt vastaavia kuunteluharjoituksia tai harjoittanut meditaatiota.

Ota rauhallinen ja hiljainen tila itsellesi, n. 25 minuuttia aikaa ja aloita maksuton kiitollisuusharjoitus täältä. Harjoituksen kaltainen kiitollisuusmeditaatio on helppo tapa harjoitella kiitollisuutta. 

Voit tehdä kiitollisuusharjoituksen täältä.

Keino #2 Kiitollisuuspäiväkirja

Kiitollisuuspäiväkirja on toinen mukava keino harjoitella kiitollisuutta. Kirjoita vihkoon joka aamu 5 asiaa joista olet kiitollinen ja joka ilta 5 asiaa, joista olet kiitollinen. Asiat voivat olla mitä tahansa, eikä oikeita tai vääriä asioita ole 🙂

Yhteenvetona kiitollisuudesta

Kiitollisuus täyttää sydämesi hyvyydellä, ilolla ja valolla. Se saa näkemään asiat positiivisemmasta perspektiivistä ja laittamaan negatiiviset asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Mikä tahansa asia, ulkoinen tai sisäinen, voi olla pieni, mutta siitä syntynyt tunne voi olla valtava. Tämä pätee sekä positiivisessa että negatiivisessa mielessä. Jos huomaat pienten negatiivisten asioiden saavan sinut valtavaan negatiivisuuden kierteeseen, niin kiitollisuuden harjoittelu saa kierteen paitsi loppumaan, mutta kääntymään myös positiiviseen kierteeseen. Pienistä asioista saa valtavasti iloa, ja siksi niistä tulee olla kiitollinen.

Kiitos sinulle ❤️ Toivottavasti tekemästämme kiitollisuusharjoituksesta on sinulle apua.

Vastaa